01 d’octubre 2010

”Macarrons verds” al forn, amb pernil i formatge

Categoria: NG, PA, AD

Temps: 20 minuts

Els macarrons és un plat que agrada a tots els nens… La meva variant de ‘macarrons verds’ és una forma d’introduir la verdura pels nens que tenen dificultats a acceptar el seu consum habitual.  Crec que la cultura de cuina en el que fa la preparació de les verdures s’hauria de promocionar mes, tenim un nivell força baix.  A altres països, per exemple a Itàlia, no és donen tantes resistències per part dels nens a menjar verdures, i és que probablement la forma de cuinar-les és més elaborada i ve de forma tradicional en els costums i hàbits populars...  Entre nosaltres és freqüent que quan els nens passa'n de menjar purés de verdures trinxats a consumir verdures sense triturar,  les mares és limitin a fer servir les mateixes verdures bullides amb patata i amanir-les amb oli.  És natural que els nens mostrin certa distancia dels vegetals si comencem així… Sempre em queixo del greuge comparatiu amb el que tractem a les verdures.  De la mateixa manera que no seriem capaços de oferir un arròs bullit i amanit amb oli sense més, o un plat de macarrons amanit amb oli, no hauríem de ser capaços de oferir verdura amanida amb oli i prou…  però ho fem com si tal cosa.  No estem fent una dieta per aprimar nens, els estem introduint al variat mon dels vegetals de forma que sigui agradable i pugui competir amb el mon dels arrossos o de la pasta.     És per això que hem de variar les nostres presentacions de les verdures… i fer-les pujar a la consideració culinària que és mereixen.  

Avui substituirem la pasta de macarró per mongetes tendres, per la resta ho farem igual que si fos un plat de pasta….


Components

Mongetes, hi han dos varietats fonamentals al nostre mercat, la Perona o plana i la Boby o cilíndrica.  Totes dues son aptes per preparar el plat de ‘macarrons verds’, però si el que estem fent es iniciar als nens al consum de vegetals atractius, recomano fer servir la cilíndrica, tallada a trossets de la mida dels macarrons. 
 
Sofregit de Tomata ‘Cal Valls’. Per quatre racions  farem servir 250 grs. Els pots son de 350 grs. És un producte de moltisima qualitat, té la certificació Demeter (un certificat alemany sobre productes de cultiu ecològic molt rigorós) i amb tota seguretat estem oferint un producte que difícilment podrem imitar fregint tomates del Caprabo o del Mercat… nomes si tenim un avi Miquel (que no faci servir transgènics ni plantés de tomàquet abonats amb molta química, ni els cultivi al hortet a prop de la autopista...) podrem arribar a la qualitat Demeter…  Busqueu sempre que sigui possible la etiqueta Demeter en els productes ecològics… (per saber-ne més: http://www.calvalls.com/cat/eco.htm)  Composició:   9,1 grs. HdC, 2,4 grs. Prot, 2,9 grs. Lip.  72 kcal / 100 grs.

Pernil dolç que pot ser comprat a granel o envasat tipo Campofrio o similar.

Formatge rallat per gratinar, recomano formatge ‘de fils’ emmental especial per gratinar.

Oli, necessitem 5ml per ració.





Preparació

Fem les mongetes al vapor, les deixem al dente, això vol dir un punt crues.  Un cop fetes les deixem escórrer bé, és important que perdin tota l’aigua possible i per això és millor fer-les al vapor i no bullir-les amb aigua.  Desfem 4 cullerades de Maizena amb mig got d’aigua freda, ho aboquem a la salsa de tomàquet o sofregit, ho portem a ebullició remenant durant dos minuts, per espessir la salsa, cosa molt important per que les mongetes sempre acabem aigualides si no ho fas.    Piquem el pernil amb la picadora, el barregem amb la salsa de tomata de Cal Valls ‘tunejada’, barregem mongetes, oli i salsa.  Ho disposem a una font de forn i ho posem al forn que esta pre-escalfat a 200º, gratinem 5 minuts fins que el formatge sigui fos i dauradet… ja tenim els macarrons verds.



Anàlisi Dietètic


Mongetes verdes, farem servir 100 grs. per ració de nen i 150 per ració de noi més gran. Composició: 5,3grs HdC, 2,4grs Fibra, 2grs Prot   33 kcal / 100 grs.

Sofregit de Tomata ‘Cal Valls’. Per quatre racions  farem servir 250 grs. Els pots són de 350 grs. És un producte de moltisima qualitat, té la certificació Demeter (un certificat alemany sobre productes de cultiu ecològic molt rigorós) i amb tota seguretat estem oferint un producte que difícilment podrem imitar fregint tomates del Caprabo o del Mercat… nomes si tenim un avi Miquel (que no faci servir transgènics ni plantés de tomàquet abonats amb molta química, ni els cultivi al hortet a prop de la autopista...) podrem arribar a la qualitat Demeter…  Busqueu sempre que sigui possible la etiqueta Demeter en els productes ecològics… (per saber-ne mes: http://www.calvalls.com/cat/eco.htm)  Composició:   9,1 grs. HdC, 2,4 grs. Prot, 2,9 grs. Lip.  72 kcal / 100 grs.

Pernil dolç, necessitem 50grs. per ració si es per nen i 70grs si és per noi més gran. Composició mitjana: 9,7grs HdC, 15grs Prot, 3grs Lip   127 kcal / 100 grs

Formatge emmental rallat. Per posar per sobre calculem uns 10-15grs per ració.  Composició: 28grs Prot, 30grs. Lip.  380 kcal / 100 grs

Maizena, és fècula de blat de moro, necessitem 10grs per ració. Composició 88grs HdC  350 kcal / 100 grs.

Oli, farem servir 5ml per ració.  Composició:  99,9grs Lip, 899 kcal / 100 grs.


Balanç nutricional

En aquest plat aportem, per ració els següents elements i calories. 

100 grs. de mongetes

  50 grs. de pernil dolç
  75 grs. de sofregit de tomata Cal Valls
  10 grs. de Maizena
  15 grs. de formatge ratllat

    5 grs. d'oli

Calories per nutrients:


HdeC ... ... ... ... ... …  29 grs x 4 =    108 kcal
Fibra ... ... ... ... ... .…  14 grs. x 2 =     28 kcal

HdeC+Fibr --------------------------------    136  kcal     42% (ideal 45-65)

Prot ... ... ... ... ... .…  14 grs. x 4 =         56 kcal          21% (ideal   5-30)
Lip ... ... ... ... ... …     11 grs. x 9 =         99 kcal         37% (ideal 30-35)
----------------------------------------------------------------------------------------
Total calories/ració   ... ... ... ... ... …   .. 265 kcal     100%