12 de setembre 2010

Cassola de pescador del Garraf amb sípia

Categoria: NG, PA, AD

Temps: 30 minuts nostres

En Quim es un pescador retirat, no jubilat, que ara fa de mariner al club nàutic.  Un dia parlant de menges de pescador em va explicar la sípia amb porros i patata.  Avui la preparem pels nanos. 

Components



La sípia ha de ser mitjana, si es massa gran serà més dura.  Si els nens o nois no tenen costum de menjar-la, o si els estem iniciant al seu tast, convé que triem les parts mes toves de la sípia, deixant les ales i altres parts dures de banda.  Els talls han de ser cuadradets o rectangulars de 2x2 o 3x1 cm.  més o menys.  

Els porros hem de procurar que siguin tendres, deixarem fora la part exterior, els tallem a rodanxes de dos dits abans de bullir-los. Les patates les tallem a daus similars als porros.  

El sofregit de tomàquet el podem fer nosaltres o comprar-ho fet.   En aquest cas, m'inclino per afegir un producte de qualitat ja preparat.

Procediment

Bullim els porros a rodanxes i les patates, en cassoles separades, pels porros conteu dues hores, que podeu deixar a foc lent i fer altres coses.  Les patates les posem a bullir (a l'olla del guis final, que pot ser una Castey alta 24cm) cap al final. Mentre bullen les patates (amb aigua just per cobrir-las i un dit més), escorrem els porros i reservem.  La cassola de les patates, un cop estiguin mig fetes, (que els hi falti 5 minutets) la retirem del foc, les escorrem una mica deixant un dit d'aigua i afegim 175 ml de Sogregit de Tomata ‘Cal Valls’, la sípia, el porro i 40 ml d’oli d’oliva. Remenem i  deixem que faci xup-xup els cinc minuts que li falten a la patata o fins que la patata estigui cuita i comenci a desfer-se.  El punt de sal de les patates es previ a la barreja.  Desprès de barrejar-ho tot tornem a fer el tast i corregim de sal si fa falta.  Si queda caldós no passa res, desprès xafarem patates amb el suc… i serà de llepar-se els dits.

Anàlisis dietètic

Sípia, te la mateixa consideració practica que el calamar, tots dos tenen un nivell de proteïnes com el pollastre.  Per aquesta preparació necessitem 400 grs. trossejada a daus, uns 100 grs. per ració. Composició:  17grs. Prot, 1,3 grs. Lip, 80 kcal / 100 grs.



Patata, la porció comestible és de 90 grs per cada 100grs. de patates. Emprarem 100 grs. de patata en brut per ració. Composició: 16,5 gr HC, 1,5 gr Fibra, 1,5 gr Prot, 80 kcal / 100grs.



Porro,  farem servir 180 grs. de porro ja preparat i net, per ració. Composició: 7,5 gr. HdC, 3 gr. Fibra, 2 gr. Prot, 48 kcal /100 grs.



Oli,  en aquest guis, l’oli ens aporta els lipids que necessitem per que sigui equilibrat.  La sípia es una proteïna sense cap lípid.   Farem servir 10ml d’oli per ració.

Sofregit de Tomata ‘Cal Valls’.  Farem servir 175 grs. Els pots son de 350 grs. Es un producte de moltisima qualitat, te la certificació Demeter (un certificat alemany sobre productes de cultiu ecològic molt rigorós) i amb tota seguretat estem oferint un producte que difícilment podrem imitar fregint tomàquets del Mercadona o del Mercat… nomes si tenim un avi Miquel (que no faci servir transgènics ni plantés de tomàquet abonats amb molta química, ni els cultivi al hortet a prop de la autopista...) podrem arribar a la qualitat Demeter…  Busqueu sempre que sigui possible la etiqueta Demeter en els productes ecològics…   Composicio:   9,1 grs. HdC, 2,4 grs. Prot, 2,9 grs. Lip.  72 kcal / 100 grs.




Balanç nutricional

En aquest plat aportem, per ració els següents elements i calories.  


100 grs. de sipia
  90 grs. de patata

180 grs. de porro

  45 grs. de sofregit de tomata Cal Valls

  10grs. d'oli

Calories per nutrients:


HdeC ... ... ... ... ... ... 44,2 grs x 4 =   177 kcal 

Fibra ... ... ... ... ... .…  13  grs. x 2 =    27 kcal

HdeC+Fibr ------------------------------ 204 kcal      (45%) ideal 45-65
Prot ... ... ... ... ... .…  26 grs. x 4 =      104 kcal      (23%) ideal   5-20

Lip ... ... ... ... ... ...     16 grs. x 9 =     147  kcal      (32%) ideal 30-35
----------------------------------------------------------------------------------------
Total calories/ració   ... ... ... ... ... ...    455 kcal      (100%)


A molts nens els hi agrada posar formatge rallat per sobre del guis.  En aquest cas com que temin un 32% de greix i es totalment vegetal, podríem admetre un parell de cullaradetes de formatge parmesà rallat per ració.  Segur que s'ho mengen millor.